Direktlänk till inlägg 19 december 2016

Glutenfria saffransbullar med vanilj :)

Av marie75 - 19 december 2016 17:08

Att få till de snyggt med glutenfritt är inte min starka sida , MEN himmels goda blev dom ... varsågod här kommer ett lite annorlunda blogg inlägg ifrån mig




Glutenfria saffransbullar med vaniljfyllning (ca 35 st)
50 g jäst
150 g smör
4 dl mjölk
2 kuvert (1 g) saffran + 1 tsk strösocker
2 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
1/2 dl vit sirap
1 dl strösocker
1 ägg
9 dl glutenfri mjölmix

Vaniljfyllning:
150 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Pensling och garnering:
1 uppvispat ägg
1 msk mjölk
1 nypa salt
Florsocker

Börja med att röra ihop smör, florsocker och vaniljsocker till fyllningen. Klicka ut 35 små klickar på en bricka och ställ den i frysen.
Mortla saffranet tillsammans med 1 tsk strösocker.
Smält smöret. Tillsätt saffran och mjölk och låt degspadet bli lite kallare än fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och vispa ut den med lite av degspadet.
Häll på resten av degspadet och vispa ner fiberhusken. Låt svälla i 10 minuter.
Tillsätt resterande ingredienser och arbeta degen ordentligt med degkrokar i minst 5 minuter.
Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
Stjälp upp degen på ett bakbord mjölat med glutenfri mjölmix. Knåda in lite mjölmix om degen är kladdig men försök att använda så lite mjölmix som möjligt. Dela degen i 35 delar och forma till bullar. Lägg dem i aluminiumformar eller pappersformar på plåtar.
Ta ut smörklickarna ur frysen och tryck ner en i varje bulle.
Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
Vispa ihop ägg, mjölk och salt och pensla bullarna med blandningen.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader 8-10 minuter tills bullarna fått fin färg.




Lycka till och ha en skön måndag




Kärlek ~ Miee

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marie75 - 30 januari 2023 10:31


Hej kära ni . Jag har skapar ett nytt Instagram konto , gå gärna in där och följ mig eller ta en titt . Ljus och kärlek ~ Miee75 Amor_fati_vincit heter mitt öppna Instagram konto ...

Av marie75 - 19 februari 2022 21:57

Hej kära ni Tyvärr blev jag uppslukad av Covid en runda igen Frågan har kommit från en del håll ett tag , om jag som medial , kan starta en youtube kanal.. Många vet att jag arbetar på Sierska.se . Jag kommer att uppdatera vecka för vecka...

Av marie75 - 23 januari 2022 10:13


Godmorgon . Rensning av kyl och frys i går. Igår blev det zucchini pizza. Tog och rev ost och tog fram strimlad kalkon , tomatpuré och pizzakrydda . Nu vet jag inte om detta blev gott eftersom jag ff inte har någon smak . Vet inte heller om det lukt...

Av marie75 - 22 januari 2022 09:27

Godmorgon kära ni . Igår sov jag nästan bort hela dagen ? Ja behöver verkligen en energi kick av någonting . Alltså covid tar all min kraft och energi. Igår kväll så kände jag mig så fruktansvärt rastlös , för lite ångest när febern pendlar , ha...

Av marie75 - 20 januari 2022 10:13


Godmorgon kära ni . Ja då kom svaret från 1177 . Du har covid 19 . Åh ja? Skulle varit konstigt annars . Ännu en dag med huvudvärk och feber finns på morgonens agenda redan . Netflix, godmorgon:) Ja har tappat smak och lukt . Idag blev det täcket ...

Ovido - Quiz & Flashcards